Евгения Горева Символы животных в культуре индейцев

Jevgēnija Goreva - Dzīvnieku simboli indiāņu kultūrā

19 06 05 50

Navigācija pa rakstu

Lācis

Lācis Zuni

Koijots

Vilks

Pantera

Briežu taka

Lapsa

Jenots

Ķirzaka

Zirgs

Bruņurupucis

Lielais Pūķis

Putni

Tauriņš

Spāre

Zirneklis

 

Lācis

19 06 05 51

Simbolizē pozitīvu aizstāvi, kam piemīt fiziskais spēks, vīrišķība un līdera īpašības.

Bija tādas ciltis, kur paši spēcīgākie un niknākie karavīri tika uzskatīti par Grizli lāča garīgā spēka nesējiem – viņi pirmie devās kaujā, uzbrūkot ienaidniekam.

Eksistē “lāča takas” simbols (tika attēlots lāča pēdas nospieduma veidā, ar nagiem). Tā attēls nozīmēja labu pazīmi un autoritātes nodošanu. Jebkuras pēdas varēja nozīmēt kustības virzienu.

 

Lācis Zuni

Sirds simbols, apzīmē elpas dzīvinošo spēku.

19 06 05 52

Tā ir dzīvības līnija jeb sirds līnija – stiepjas no lāča galvas līdz viņa sirdij un beidzas ar spirālveida bultiņu (tamlīdzīgas līnijas var atrast arī citu dzīvnieku attēlos).

Simbolizē garu vai dvēseli, iekšējo spēku, ticības un gara izturības svarīgumu. Tiešā nozīme – karavīra sirds ir stipra kā lācim.

 

Koijots

19 06 05 53

Tiek uztverts kā svētais sencis, Gars-radītājs, varenais mags. Taču viņam tiek piedēvēts trikstera raksturs – viņš tādā mērā ir aizrāvies un piesūcies ar savu viltu, ka ir izsitis no sliedēm visu pasauli.

Koijota simbols (pēc būtības piktogramma) tiek izmantots arī garīgās dziedināšanas “Koijota taka (Coyoteway)” dziesmu rituālos.

 

Vilks

19 06 05 54

Labais un ļaunais kopā: var būt kā pozitīvs intelekta un aizstāvības simbols, ģimenes vērtību nesējs, tā arī iznīcināšanas simbols.

Šī atšķirība balstās uz indiāņu tautu specializācijas:

  • mednieku ciltīs, kuras sevi identificēja ar vilkiem, – viņš tika godināts tā – dievība un sencis, cietsirdīgs un spēcīgs karavīrs. Šī būtne skaitījās arī laba pavadone pa garīgo pasauli (sapņi, meditācijas), viņas tēli tika izmantoti ceremonijās un rituālos;
  • zemkopju ciltīs, kurām vilks ir bīstams, – skaitās nežēlīgs zaglīgs gars.

19 06 05 55

Vilka pēdas – tāpat kā citu dzīvnieku pēdas, vilka pēdu attēls tika izmantots virziena norādīšanai.

 

Pantera

19 06 05 56

Tika uzskatīta par pārdabisku būtni, kas dzīvo kopā ar pazemes pasaules gariem, kuri pārzina nāvi un iznīcināšanu. Tāpēc pantera bija kara simbols – viņa ir nikna un sīvi cīnās, pēc tam aprij savus ienaidniekus.

Nez kāpēc šis dzīvnieks indiāņiem skaitījās zemūdens pārstāvis, visu ūdens dzīvnieku, ieskaitot čūskas, saimnieks. Pēc savas jēgas Panteras simbols ir pretstāvē Pērkona Putnam (sk. tālāk).

Pantera varēja tikt attēlota ar ragiem, kas nozīmēja garīgā spēka esamību.

19 06 05 57

Simbols: četras panteras, kas griežas apkārt centrālajam krustam, simbolizēja vidus pasaules (Zemes) – tā atradās starp apakšējo pazemes pasauli un Dievu augstāko pasauli – svēto uguni. Panteras apsargā šo telpu un vienmēr ir gatavas uzbrukt tiem, kas nāks to iekarot.

 

Briežu taka

19 06 05 58

Nozīmēja bagātīgas medības, vēstījumu, ka šajā vietā medības bijušas īpaši veiksmīgas.

Tāpat kā citu dzīvnieku pēdas, šis attēls varēja tieši norādīt kustības virzienu: ka šajā apkaimē ir brieži un kurā pusē viņi mājo (kurp viņi virzās).

Briežu takas simbols apzīmēja drošību un pajumti, jo šis dzīvnieks taču deva cilvēkiem visu, kas nepieciešams izdzīvošanai: ne tikai barību, bet arī materiālu apģērba izgatavošanai, mājokļa būvēšanai.

 

Lapsa

19 06 05 59

Dažādās ciltīs viņa tiek uztverta dažādi. Ziemeļu meža indiāņi godāja lapsu kā labestīgu dzīvnieku, viedu un cildenu. Viņai piedēvēja jebkuram medniekam ilgotās pacietības, vērīguma un noslēgtības īpašības.

Lielo līdzenumu indiāņi lapsu uzskatīja par triksteru, spējīgu piekrāpt un novest cilvēku pie nāves.

 

Jenots

19 06 05 60

Labsirdīgs blēdis, adaptīvs, attapīgs, ziņkārīgs un izmanīgs, tiek uzskatīts par maskēšanās un slepenības ekspertu savās darbībās.

Pieskaitāms pie būtnēm-triksteriem – spēj nesāt maskas un pastāvīgi mainīt savus tēlus un izskatus.

 

Ķirzaka

19 06 05 61

Viņu dēvē par Gila (Hi-la) monstru, tā ir liela indīga ķirzaka (viena no divām pašām bīstamākajām pasaulē), viņas āda ir it kā pērlītēm pārklāta.

Tiek uzskatīts, ka šī būtne var vairāk nekā gadu dzīvot bez barības un ūdens un vairāk nekā 95% laika pavada zem zemes.

Indiāņi Hi-la monstram piedēvē negatīvas iedarbības garīgos spēkus: it kā ķirzakas elpa var nogalināt cilvēku, bet viņa pati, ja grib, spēj uzsūtīt slimības un problēmas.

Ar šīs būtnes indi mednieki iezieda savas šautriņas un bultas, kas viņu ienaidniekus pat viegla ievainojuma gadījumā veda pie neglābjamas nāves.

Hi-la Monstra attēls ir piktogramma, kuru izmanto stāstos un gadījumu aprakstos.

 

Zirgs

19 06 05 62

Šis dzīvnieks Amerikas pamatiedzīvotāju dzīvē ienāca kopā ar uz viņu kontinentu atkuģojušajiem eiropiešiem. Sākumā viņu sauca par “dieva suni” vai “lielo suni”, bet jātnieki tika uztverti kā dieviem līdzīgas būtnes.

Vēlāk, kad zirgs ienāca indiāņu cilšu ikdienā, ar šo simbolu tika attēlotas tādas īpašības kā ātrums un kustīgums, spēks un izturība.

Zirgi indiāņu ciltīm atnesa iespēju vairāk ceļot un vieglāk medīt. Tāpēc zirgi var tikt uzskatīti par simbolu ceļojumiem, tajā skaitā medību (piemēram, meklējot bizonus).

Dažām Ziemeļamerikas pamatiedzīvotāju tautām šis dzīvnieks apzīmēja uzticību un pat mīlestību.

Zirga simbols varēja kalpot par cilvēku un cilšu savstarpējās cieņas izteiksmi.

Zīmējumā ar viņa naga nospiedumu jātnieki varēja norādīt virzienu, kurā viņi ir aizauļojuši. Un, visbeidzot, zirga attēls tika izmantots kā piktogramma, stāstot notikumus.

 

Bruņurupucis

19 06 05 63

Svēts simbols, pārstāvošs Māti-Zemi. Saskaņā ar leģendām viņš piedalījies pasaules radīšanā – ieniris ūdenī un atnesis no dibena dūņas zemes radīšanai. Balstoties uz citiem mītiem, viņš piedalījies arī cilvēku glābšanā plūdu laikā – vācot izdzīvojušos uz savas muguras. No šejienes tēls “sala-bruņurupucis”.

Hopi un navaho ciltīm bruņurupucis ir ūdens simbols.

Citām – Mēness simbols, dēļ tā, ka dažām bruņurupuču sugām uz iekšējās virsmas ir 13 segmenti (asociācija ar gada ciklu no 13 Mēness mēnešiem).

Nozīmē stipru veselību un ilgu mūžu. Viņa bruņas asociējas ar neatlaidību, aizsardzību un drošību.

 

Lielais Pūķis

19 06 05 64

Variācijas: ragainais, spalvainais.

Visi Lielie Pūķi skaitījās mitoloģiskas būtnes, varēja būt briesmīgi pēc izskata, bet labvēlīgi pret cilvēkiem. Viņi – ūdens glabātāji, varēja nozīmēt tekošu ūdeni, upes. Saistīti arī ar negaisu un zibeni, tāpēc nozīmēja pēkšņas un, iespējams, vardarbīgas pārmaiņas.

Ragainais pūķis – liela garīgi maģiska spēka nesējs.

Pūķi, savijušies spirālē – simbolizēja noslēpumu, kaut ko apslēptu.

19 06 05 65

Spalvainais pūķis – labais gars, pārstāv dzīvību un tās atjaunošanos, bieži viņus attēloja četratā, griežoties apkārt krustam apļa, Saules Krusta[1], simbolā.

 

Putni

Dažādas putnu sugas: dziedošie, plēsīgie, ūdensputni, viņi visi ir garīgā spēka nesēji, dievu un cilvēku pavadoņi un vidutāji.

Indiāņiem putnu simbolikas galvenā jēga ir spārnoto spēja lidināties debesīs un just īpašu brīvību. Šī brīvība, plus vēstījumi un pārmaiņas – ir putna simbola iedvesmojošā nozīme.

Katram putnam varēja būt savas īpašas papildu nozīmes, piemēram:

19 06 05 66

Ērglis – pats tuvākais Radītājam, svēts putns, kurš nes vēstījumus no cilvēkiem Lielajam Garam un kuram ir īpaša saikne ar vīzijām (tāpēc īpaši svarīgas ir ērgļa spalvas).

Krauklis – briesmas ir garām, drīz pēc tām atnāks veiksme.

Kolibri – mūžība, kura sastāv no dzīves cikliem, kolibri pārītis – uzticība un pastāvība. Ieraudzīt šos putniņus pirms lielām medībām vai kaujas tika uzskatīta par labu zīmi.

19 06 05 67

Dažas ciltis lūdza Kolibri pielabināt dievus, lai atnestu to zemēm lietu, ticēja, ka viņi var uzstāties Debesīs ļaužu vārdā.

Kolibri spalvas tika augstu vērtētas, izgatavojot deju kostīmus svarīgām ceremonijām.

Pūce – tiek uzskatīta par nāves simbolu, kā nakts būtne, cieši saistīta ar spokiem. Pūces spalvas izmantoja tikai raganas.

19 06 05 68

Šis putns – slikta pazīme un brīdinājums tiem, kas pārkāpuši kādas tradīcijas vai cilts tabu. Pat izdzirdēt pūces kliedzienu bija uz nelaimi; it kā kāds pēkšņi nomirs, tāpēc arī pūce iekliedzās.

Vanags – Mātes-Zemes un visu viņas bērnu glabātājs un aizstāvis. Pats spēcīgākais no šīs dzimtas putniem ir Pērkona Putns. Vanaga sarkanās spalvas tika uzskatītas par pašām vērtīgākajām un pat svētām, tās izmanto rituālos un reliģiskās ceremonijās.

19 06 05 69

Pērkona Putns – mitoloģiska būtne, kurai piemīt īpašs garīgs spēks. Viņas milzīgo spārnu sitieni izraisa pērkonu debesīs un viesuļvētras. Kā zīme, Pērkona Putns varēja nozīmēt drīzu kara sākumu.

Piaza – vēl viens mistisks putns, kuram piemīt pārdabiskas spējas; tā ir pazemes pasaules būtne, ļauns gars. Viņas vārds nozīmē “putns, kurš aprij cilvēkus”.

19 06 05 70

Pēc jēgas Piaza – līdzīga drakonam: gan ar raksturu, gan ar to, ka viņa tika attēlota, savākta no citu dzīvnieku daļām.

Simbols “Putna ceļš” – varēja rādīt indiāņu kustības virzienu; tas ir vēstījums, kuru viņi atstāja kādam.

19 06 05 71

Ar šo simbolu varēja tikt nodots arī statuss un autoritāte – no viena cilts locekļa citam.

 

Tauriņš

Ir transformācijas simbols, šīs nozīmes pamats ir dabisks: kroplīgs tārps pārvēršas brīnišķīgā spurdzošā būtnē.

19 06 05 72

Un it kā viņš varējis vēl arī dziedāt, kamēr greizsirdīgie putni nepierunāja Radītāju atņemt šai brīnišķīgajai īslaicīgajai būtnei viņas burvīgo balsi.

Indiāņi uzskatīja – ja tauriņš nosēžas uz jūsu pleca – tā ir mierinājuma zīme, pār cilvēku nolaižas kāda svētlaime, aprimums.

Dažās ciltīs viņu uzskatīja par sapņu nesēju cilvēkiem.

Tauriņu arī uzskatīja par garīgās pasaules sūtni, viņa vēstījums ir atkarīgs no spārnu krāsas:

  • melns tauriņš – nes sliktas vēstis vai slimību;
  • dzeltens – cerību un vadību dzīvē;
  • ar brūnu – atnāk svarīgi jaunumi;
  • sarkans – zīme, ka tuvojas svarīgs notikums;
  • bet uz balta tauriņa spārniem – atlido veiksme.

 

Spāre

19 06 05 73

Laime, ātrums un tīrība, pastāvīgs dzīves izmaiņu process. Dažām ciltīm ir tīra ūdens zīme – jo pirmo dzīves gadu šis kukainis taču dzīvo ūdenī kā nimfa.

 

Zirneklis

19 06 05 74

Tiek uzskatīts par vecmāmiņu, kura Radītājam iemācījusi pīt realitāti. Vecmāmiņa-zirnekliene bijusi arī cilvēces aizstāve un Zemes pirmā dieviete, kas uzdāvinājusi cilvēkiem aušanas mākslu.

Zirnekļa attēlu lika uz rotājumiem, kāra kaklā, uz krūtīm – tie kalpoja kā aizsargājoši amuleti savam nesējam. Kā arī tāds rotājums varēja nozīmēt konkrētā cilvēka augsto statusu (pakāpi) savā ciltī.

Saskaņā ar Ziemeļamerikas pamatiedzīvotāju atsevišķu cilšu mitoloģiju zirneklis Iktomi – ir triksteris, gars-blēdis, spējīgs pieņemt jebkuru formu, tajā skaitā arī cilvēka.

Zirnekļa vārdā ir nosaukts sens mūzikas instruments Bullroarer (“Buļļa balsī bļaujošais”), no kura nāk ļoti rūcoša un džinkstoša vibrējoša skaņa, kas izplatās lielā attālumā. Ar šādu skaņu palīdzību rituālajās ceremonijās notika savienošanās ar apakšējo garu pasauli.

Par tēmu – rubrika “Indiāņu simboli[2].

Dzīvnieku tēmas turpinājums – rakstā “Indiāņu totēmi[3].


Pievienots 05.06.2019.

https://znak-simvol.ru/simvoly-zhivotnyh-v-kulture-indejtsev/

Tulkoja Jānis Oppe


[1] Skat. http://www.sanatkumara.lv/index.php/jevgenija-goreva/zimes-un-simboli/31-jevgenija-goreva/3455-jevgenija-goreva-indianu-simboli-daba-un-pasaule (Tulk. piezīme)

[2] Skat http://www.sanatkumara.lv/index.php/birkas/indianu-simboli (Tulk. piezīme)

[3] Skat http://www.sanatkumara.lv/index.php/jevgenija-goreva/zimes-un-simboli/31-jevgenija-goreva/3222-jevgenija-goreva-indianu-totemi (Tulk. piezīme)