Евгения Горева – Птицы – символы Китая
Jevgēnija Goreva - Putni – Ķīnas simboli

Kad mēs raugāmies uz senās un mūsdienu mākslas ķīniešu meistaru brīnišķīgajiem darbiem, mēs bieži redzam tikai ārējo līmeni un gūstam estētisku baudu. Bet šajos mākslas darbos taču ir arī slēptā, simboliskā jēga, kuru var “nolasīt” tikai ķīnietis, kurš pazīst savas valsts zīmju sistēmu un kultūras tradīcijas.
|
Navigācija pa rakstu |
Ķīniešu putnu simboli – nozīme mākslā un kultūrā
Putnu totēmi ir izdalīti īpašā zīmju grupā, vienā no piecām, – sīkāk par to lasiet rakstā “Ķīnas simbolika – dzīvnieku totēmi kultūrā un mākslā[1]”.
Senatnē fēniksa attēls tikai attāli atgādināja putnu, taču ar laiku tēls tika modernizēts, un fēnikss ieguva tradicionālo (mums, neķīniešiem) tēlu. Turklāt atšķirībā no mums pazīstamā fēniksa, kurš sadeg un augšāmceļas, ķīniešu analogam nav tiešas saiknes ar pārdzimšanas un nemirstības īpašībām. Ķīnieši ir praktiski un hierarhiski, kā pieņemts zemes plānā, – fēniksa simbolu viņi saista ar Imperatora valdīšanu, ar taisnīguma un uzticības īpašībām.
Ja attēlā bez Fēniksa ir vēl arī Drakons, tad šis pāris iemieso Imperatori un Imperatoru.
Fēniksa tēls mazu putnu pavadībā, kokā, kurš saucas “ķīniešu lietussargs”, – tā ir miermīlīga eksistēšana un “vasarīga” valdīšana.
Mīlēta un slavu pelnījusi būtne Ķīnā, jo viņa taču cītīgi strādā – iznīcina kukaiņus-kaitniekus. Ķīnieši godina gailīšus un atšķirībā no vistām gaļai neizmanto. Gaiļa totēma raksturs tiek aprakstīts tā: cietsirdīgs, vieds, drosmīgs, labvēlīgs un lojāls.
Sarkano gailīšu figūriņas tika uzstādītas uz māju jumtiem, tām bija jānes labvēlīgas enerģijas un laime, jāatvaira no mājas ugunsgrēki un dēmoni.
Dziedošs gailis – pozitīvs tēls, simbolizē panākumus. Gaiļa sekstīte – novēlējums cilvēkam saņemt iecelšanu ierēdņa amatā, kas bija sapnis vecos laikos.
Vista Ķīnā cieņu nebauda; ja pārvedam uz mums pazīstamiem tēliem, tad tas ir analogs “zīlei rokā”, kā arī “vieglas uzvedības” sieviešu apzīmējums žargonā.
Šis putns, grācijas pilns, – ir diezgan biežs viesis ķīniešu mākslā, turklāt jāņem vērā, ka dzērvei un stārķim ir vienāds nosaukums un simbolika. Ja jūs jebkuram ķīnietim pavaicāsiet – kurš putns ir vieduma un ilga mūža simbols? Tad jums atbildēs – protams, dzērve. Viņas tēlā parasti ir ietverts arī tāds vēstījums, kā miera un harmonijas novēlējums.
Uz dažu imperatora ierēdņu apģērba bija izšūtas dzērves kā simbols kustībai pa hierarhijas kāpnēm un vēlme pēc paaugstinājuma.
Konfuciānisma simboliskajā sistēmā eksistē piecas attiecības, kuras attēlo pieci putni: fēnikss, dzērve, pīle, gārnis un cielava. Šajā jēdzieniskajā pozīcijā dzērve apzīmē dēla pamata attieksmi pret tēvu.
Tradicionālie pāri vai situācijas, kurās piedalās dzērve, ir:
- kopā ar bruņurupuci – ilgs mūžs;
- ar briedi – bagātība un ilgs mūžs;
- dzērvju pāra tēls nozīmēs ilgas un mierīgas ģimenes dzīves novēlējumu; ja viņas vēl atrodas starp priedēm – tad šī simbolika ir pastiprināta, novēlējums skan kā: “novecot kopā, it kā pavasarī”;
- starp mākoņiem lidojoša dzērve – cildenums;
- divas dzērves, kas lido Saules virzienā, – simbolizē ambīcijas.
Dzērves simbols var pavadīt ar Rietumu karalieni-māti.
“Baltās dzērves zēns” – mitoloģisks dievu sūtnis; viņi palīdzēja vienas vai otras leģendas varoņiem.
Ja dzērves figūra piedalījās bēru procesijā, tas nozīmēja novēlējumu Mirušā Dvēselei uzkāpšanu paradīzē.
Ķīnā vārna – diezgan pozitīvs tēls. Izņēmums ir pazīme: dzirdēt viņas ķērkšanu pārrunās par darījumu – slikta zīme.
Trīskājains krauklis saskaņā ar leģendām ir Saules simbols, vēl vairāk, sākumā kraukļu bija desmit, un viņi radīja tik daudz uguns un siltuma, ka dievišķais strēlnieks – loka šāvējs Houi – notrieca deviņus no viņiem. Palikušo sāka saukt par debesu kraukli un Rietumu karalienes-mātes sūtni. Šis pats sarkanais krauklis bija senās Čžau dinastijas emblēma.
Kraukļi tiek uzskatīti par putniem ar pareizu sociālo uzvedību, piemēram:
- viņi godina savus mirušos, saskaņā ar leģendu – pat būvē kurgānus īpaši cienījamiem cilvēkiem;
- šie putni ir piemērs, kā bērni godā savus vecākus, jo putnēnu priekšpēdējā paaudze palīdz pieaugušajiem rūpēties par pēdējo, jauno perējumu.
Ja jūs domājat, ka šis putns – mīlestības simbols, tad jūs spriežat eiropeiski.
Baloža totēma nozīme ķīniešiem – uzticība un ilgs mūžs, kā arī gādība par bērniem.
Šis attēls parasti ir saistīts ar laimes vēlējumu, īpaši kombinācijā ar lotosu.
Zoss un pīle-mandarīne simbolizē uzticību. Tam pamatā ir uzskats, ka pīles savus pārus saglabā uz visu mūžu, un, ja viena no viņām iet bojā, arī otra drīz aiziet no dzīves. Ja jūs redzat attēlu, kur viena pīlīte knābī tur lotosa ziedu, bet otra lotosa augli, tad tas ir – bērnu vēlējums.
Pīle kopā ar tauriņu – nozīmē neatbildētu mīlestību, pīle meldros, niedrēs – labs novēlējums pirms eksāmeniem – ar veiksmi un sekmēm.
Meža zosis – simbolizē šķiršanos ar kādu, jo viņas taču aizlido uz siltajām zemēm.
Piekūns, ērglis, vanags – nav populāri Ķīnas mākslā, kaut arī ar šo tēlu parasti apzīmē un uzsver spēku, drosmi un modrību. Šķiet, ka šie putni vietējiem iedzīvotājiem asociējas tajā skaitā ar ārzemju ietekmi, piemēram, ar Angliju.
Taču galvenā šo spalvaiņu jēga – spēks. Tāda putna attēls priedē – spēku vēlējums cienījamā vecumā, uz klints – vientuļa cīņa.
Gārnis bieži figurē ķīniešu dzejā kopā ar purviem un ezeriem, kur viņš mitinās. Viņa simbolika un nozīme – ceļš un paņēmiens to turpināt, klasiskais vēlējums – laimīgu ceļu, vieglu ceļu.
Pārī ar lotosu – labu un tīru ceļu, pašus labvēlīgākos apstākļus virzībā.
Tiek uzskatīts par sievietes skaistuma simbolu sava spalvojuma spilgtuma un zaigošanas dēļ. Viņa vārds un tēls kalpo kā kompliments, pasvītrojot sajūsmu par kāda ārieni.
Ķīniešiem patīk žagatas, viņi godā šo punu par prātu un viltību, uzskata par labumu, ja žagata savu ligzdu uzvīs blakus mājai, kā arī sajūsminās par viņas spēju priecāties.
Žagatu attēlus bieži novieto uz spoguļiem, un tas nav velti. Pastāv leģenda, ka rokas spogulim – jābūt dubultam, vienai daļai pie sievas, otrai pie vīra. Ja kāds no viņiem netika saglabājis uzticību, tad viņa spoguļa daļa pārvērtās žagatā un aizlidoja pie piekrāptā partnera. Pati pazīstamākā ķīniešu leģenda par žagatām ir tā, kur viņas palīdz diviem mīlniekiem īsus mirkļus satikties starp zvaigznēm, tas notiek Mēness 7. mēneša 7. dienā.
Ar žagatu ir saistīta ķīniešu pazīme: ja jūs kaut ko pārdomājat un tajā brīdī dzirdat žagatu, tad jūsu plāns ir pareizs.
Prieku un tā vēlējumu apzīmē žagatas attēls mākslas darbu sižetos:
- ja žagatu ir daudz – protams, ka tas nozīmē daudz labu vēlējumu – daudz prieka;
- ja žagata ir attēlota ar bambusu un plūmi – ģimeniskus priekus;
- ja viņu ir pāris, tad, protams, ka tas – dubultas laimes un ģimenes svētlaimes vēlējums.
Skaisti dzied, tāpēc viņa var nest tikai prieku. Asociējas ar prieku un draudzību.
Ja viņa ir attēlota kopā ar peonijām un plūmes ziediem, tas nozīmē prieka un pavasarīga (jauneklīga) noskaņojuma vēlējumu.
Neraugoties uz to, vālodze ir saistīta ar sievietes jaunības skaistumu, tāpēc tēls uzpeld arī bordeļu “darbinieču” aprakstos.
Lūk, vēl viens tēls, kurš atšķirībā no totēma eiropeiskās interpretācijas ķīniešu uztverē – visai negatīvs. Ar to ir saistītas sliktas zīmes, tāpēc ka pūces acis Debesu impērijas iedzīvotājus biedēja – tika uzskatītas par dēmoniskām.
Pūces balss tika saistīta ar kāda nāves zīmi – it kā “laiks rakt kapu”.
Taču, neraugoties uz to, praktiskie ķīnieši izmantoja pūces talismanu ļaunu garu atbaidīšanai, šo putnu figūriņas varēja tikt liktas uz māju jumtiem.
Papagaiļi parasti tika turēti būros kā mājas mīluļi. Uz fajansa varēja sastapt rotājumus gleznainu papagaiļu attēlu veidā.
Visbiežāk šis putns ir saistīts ar sievišķajiem aspektiem, piemēram, papagailis ar pērli knābī – asociējas ar skaisto un viedo Guaņ Iņ, budisma dievību. Papagailis var nozīmēt arī jaunu un neprecētu meiteni vai brīvu sievieti.
Tas ir ķīniešu iemīļots simbols – nozīmē skaistumu un labas īpašības, kā arī vēlēšanos kļūt par ierēdni. Jo ierēdņi senos laikos pie savām cepurēm nēsāja pāva spalvas. Un atkarībā no šo spalvu skaita varēja spriest par viņa vietu dienesta hierarhijā.
Sievietei pāva tēls nozīmēs vēlējumu izvēlēties ideālu vīru, ir pat leģenda par to, saistīta ar brīnišķīgas jaunavas, pāva attēla un Imperatora piedalīšanos.
Rietumu karaliene-māte nereti tika attēlota ar pāva spalvām matos vai pat jāšus uz šī putna.
Ķīniešu leģendu putns – bez tā, ka viņš ir tik milzīgs, ka aizēno kalnu, Pen ņao spēj arī pārvērsties zivī. Var pārvarēt tūkstošiem jūdžu.
Viņa simbols nozīmē ātru pārvietošanos, pateicoties ātrumam un izmēram.
Fazāns tiek uzskatīts par tik skaistu, ka var aizstāt putnu Fēniksu kā skaistuma un veiksmes simbolu. Ir saistīts arī ar Imperatori, ir Imperatora atšķirības zīme, tika izmantots ierēdņu pakāpes norādīšanai.
Šim totēmam ir diezgan plašs nozīmju spektrs. Paipalas tēviņi it ļoti kauslīgi, viņi tika izmantoti tāpat kā gaiļi, tas saucās “paipalu cīņas”. Nav brīnums, ka ar tādām kaujinieciskām īpašībām viņu simbols – drosme un kaujas gars. Tas attiecas uz cīņu, kā arī uz zinātniskiem meklējumiem un darbu.
Kā putni, kuri paliek ar vienu partneri visu mūžu, var nozīmēt arī uzticību ģimenē. Deviņas paipalas ar hrizantēmu ziediem nozīmē vēlējumu vienas ģimenes daudzām paaudzēm dzīvot mierā un visiem kopā.
Agrāk bezdelīgas Ķīnā vairojās lielā skaitā, Pekinu pat sauca par “bezdelīgu galvaspilsētu”.
Šī putniņa čivināšanas tēls poētiski asociējas ar maigas sievietes balss skanējumu.
Viņu ligzdu trauslums var būt notiekošā – jūtu, notikumu – īslaicīguma metafora.
Bezdelīga nozīmē arī brālīgu mīlestību, pieķeršanos.
Tā kā bezdelīgas pirms ziemas pazuda, tad viņu atgriešanās pavasarī kļuva par priecīgu pazīmi – ģimenei un tās nostiprināšanai.
Un, lūk, visbeidzot jums – Ķīnas glezniecība “Ziedu un putnu pasaule (Zeng Xiao Lian):
|
Ļoti bagātās Ķīnas simbolikas tēma turpināsies – tālab rubrika “Ķīnas simboli”[2] |
Pievienots 05.03.2019.
https://znak-simvol.ru/ptitsy-simvoly-kitaya/
Tulkoja Jānis Oppe
[1] Skat. http://www.sanatkumara.lv/index.php/jevgenija-goreva/zimes-un-simboli/31-jevgenija-goreva/3399-jevgenija-goreva-kinas-simbolika-dzivnieku-totemi-kultura-un-maksla (Tulk. piezīme)
[2] Skat http://www.sanatkumara.lv/index.php/birkas/kinas-simboli (Tulk. piezīme)











