Евгения Горева – Семейные символы в культуре индейцев
Jevgēnija Goreva - Ģimenes simboli indiāņu kultūrā

Amerikas pamatiedzīvotāju simbolika ir bagāta ar debesu ķermeņu, dabas parādību, cilvēka dzīves instrumentārija, kā arī pašu cilvēku ģeometriskiem attēlojumiem. Šeit sniegti vispārējie, visizplatītākie ģimenes simbolu attēlojumi, dažādām ciltīm tie var atšķirties.
|
Navigācija pa rakstu |
Indiāņu ģimenē darba slodze starp vīriešiem un sievietēm bija sadalīta sekojošā veidā.
Gleznotāja DAVID EDWARD KUCERA glezna
Vīrieši atbildēja par ieroču izgatavošanu, medībām un zvejošanu, par ģimenes aizsardzību. Tā kā eiropiešiem medības un makšķerēšana – tā ir izklaide un atpūta, pirmie pārceļotāji indiāņu vīriešus uzskatīja par sliņķiem.
Sievietes veica mājas soli, turklāt viņu pienākums bija arī mitekļa būvēšana. Viņas izpildīja daudz fiziska darba: uzturēja visu mājas saimniecību, izgatavoja apģērbu, nesa ūdeni un gatavoja ēdienu.
Ģimenes bērnu audzināšana kā rūpes gūlās uz visiem tās locekļiem, viņus audzināja visi radinieki, nevis tikai dzimtie tēvs un māte. Daudzās indiāņu cilšu tradīcijās tika uzskatīts, ka katram bērnam ir daudz tēvu, daudz māšu, kā arī daudz brāļu un māsu.
Pret bērniem visi pieaugušie izturējās lojāli: dāvināja viņiem dāvanas, reti sodīja un nekad nesita.
Vīriešu un sieviešu simboli tika lietoti, lai ilustrētu indiāņu cilts dzīvi, tajā skaitā ģimenē.
Šo jēdzienu indiāņi varēja nodot ar virkni apvienotu simbolu, kas ieslēgti aplītī.
Aploce apkārt dažādiem simboliem indiāņu kultūrā apzīmē ģimenes saites, tuvību un aizsardzību, tā ietver iekšā to, kas ir nesaraujams. Tā ir ģimenes laime un labklājība.
Piemēram, šis simbols rāda indiāņu attēlojumu kopumu vīrietim, sievietei (pa sāniem) un viņu bērniem – zēnam un meitenei (centrā). Figūriņu dažādie izmēri mums paskaidro – kuri te ir vecāki un kuri – bērni.
Ģimenes paaudzes parasti tika atzīmētas ar sievietes un vīrieša zīmēm aplī, izvietotām citam pret citu pa vertikāli. Jo augstāks attēlojums – jo šis cilvēks vecāks.

Piemēram, šis attēls nozīmē māti un viņas bērnus – dēlu un meitu, vai pat vecmāmiņu.

Ģimenes simbols var tikt attēlots vigvama – ģimenes pavarda – formā, tas nozīmē mājas un ģimeni daudzām Amerikas pamatiedzīvotāju ģimenēm.
Mistiskais divu brāļu, tajā skaitā dvīņu, tēls ir izsekojams dažādu cilšu ticējumos, piemēram, senajā Misisipi kultūrā, kurgānu Būvētāju kultūrā.
Mēs varam tikai nojaust par viņu patieso nozīmi seno indiāņu kultūrā, bet tradicionāli brāļi-dvīņi ilustrē divdabības un labā un ļaunā, tumsas un gaismas balansa koncepciju. Brāļi-dvīņi figurē daudzos stāstos par pasaules radīšanu, viņi tiek uzskatīti par varoņiem un cilvēku aizsargātājiem no visdažādākajām nedienām.

Brāļu simbols tika attēlots līdzīgā piktogrammā, stāstot gadījumus.
Divi brāļi varēja tikt attēloti grafiski aplī:
Šeit tiek apzīmēti divi vīrieši, kas atrodas uz vienas horizontālas līnijas, kas nozīmē viņu vienlīdzību un vienotību vienam ar otru. Līnija, kas viņus savieno, liecina, ka viņi ir saistīti: iet vienu ceļu dzīvē.
Tiem nav obligāti jābūt asinsradiniekiem – brāļu simbols tika izmantots, lai apzīmētu divus vīriešus, kuri veikuši rituālu “zvērests uz asinīm”, zvērējuši uzticību viens otram, kļuvuši brāļi, sajaucot savas asinis. Šie zvēresti varēja tikt pastiprināti:
- ar divu draugu precībām ar divām īstām māsām;
- un/vai ar kopīgas saimniecības un kopīgu sievu ieviešanu.
Tamlīdzīga “brālība” praktizējās dažās indiāņu ciltīs (lakota-siu, pauni).
Simbols attēlots, kā divas sievietes blakus, uz vienas līnijas, aplī.
Aplis ir indiāņu ģimenes simbols, nozīmē radniecīgas saites, savas Dzimtas tuvību un aizsardzību.
Līdzīgi brāļu simbolam līnija, kas savieno divas sieviešu figūriņas, nozīmē divu sieviešu dzīves saistību, viņu kopīgo ceļojumu pa dzīvi.
Dažām ciltīm par māsām tika uzskatītas sievietes, kam bija viens vīrs, kopīga saimniecība un bērni. Sākotnēji tādas sievas varēja būt kā svešas viena otrai, tā arī patiešām būt īstās māsas. Otrais varants pat tika atbalstīts – jo tādā gadījumā taču sievietes ir lojālākas, pieradušas pie savstarpējas palīdzības kopš bērnības.
Alfredo Rodrigesa (Alfredo Rodriguez) glezna
Tamlīdzīgās ģimenēs sākumā pie vīra izgāja vecākā māsa, bet pēc tam jaunākā paaugās un, sasniedzot pilngadību, pievienojās savas māsas ģimenei vēl vienas sievas lomā.
Cits tādu ģimeņu variants – ja vīrietim nomira sieva, tad viņš gluži vienkārši apprecējās ar vienu no neprecētajām māsām…
Par tēmu – rubrika “Indiāņu simboli”[1].
Pievienots 04.06.2019.
https://znak-simvol.ru/semejnye-simvoly-v-kulture-indejtsev/
Tulkoja Jānis Oppe
[1] http://www.sanatkumara.lv/index.php/birkas/indianu-simboli (Tulk. piezīme)





